A verseny

Az autonóm versenyzés világában eddig nem sok sikerről lehetett beszámolni, hiszen a Roborace projekt kudarca után sokan megkérdőjelezték a technológia jövőjét. Az Abu Dhabi Autonóm Versenyautó Liga (A2RL) azonban új kísérletet tett az AI technológia versenysportban való megmérettetésére, hatalmas technológiai előrelépéseket ígérve.

A versenyautókat nemzetközi csapatok készítették fel, hogy az AI-k képesek legyenek önálló navigációra. Kezdetben a köridők még nevetségesen magasak voltak, de a gyors fejlődés eredményeképp hamarosan versenyképes időket értek el.

Az első futam kihívásai

Az Abu-Dhabi Autonóm Versenyautó Liga (A2RL) első versenyén az autók az Yas Marina Abu-Dhabi Nagydíj Formula 1 pályán versenyeztek. A futam mind a kezdetét, mind végét megérte, de közte szinte semmi nem ment zökkenőmentesen. Az időmérő edzések során a pilóta nélküli Dallara Super Formula versenyautók, melyek kamerákkal és szoftverekkel voltak felszerelve, komoly nehézségekbe ütköztek. Az autók időnként váratlanul kiugrottak a sorból, megpördültek, beleütköztek a falba, vagy egyszerűen csak félreálltak egy kis pihenőre.

Az első versenynapon párbajokra került sor, ahol az AI-k versengtek egymással az előzésekért. A technológiai hibák és a navigációs zavarok ellenére néhány csapat kiemelkedett a többiek közül. A kvalifikációs körökben a versenyautók rendkívüli sebességet mutattak, bár néhány AI furcsa magatartást tanúsított, például hirtelen megállásokkal és iránytévesztésekkel.

A verseny alakulása

A tényleges verseny során a vezető autó, a PoliMOVE, a nyolc körből álló verseny negyedik körében megpördült. A második helyen álló TUM biztonságosan elhaladt mellette, de nem sokkal később a versenybírók sárga zászlót lengettek. Mivel az autonóm versenyautók követik a szabályokat, a PoliMOVE mögötti két autó nem próbálta megelőzni a pörgő autót. Egy órával az A2RL első körének kezdete után az autonóm versenyzők befejezték a nyolckörös versenyt, amelyet végül a TUM nyert meg.

A verseny napján a biztonsági autó vezetésével lassú kört tettek a versenyautók, amit egy kaotikus „zöld zászlós” rajt követett. Az AI-k gyakran megzavarodtak, és képtelenek voltak megfelelően reagálni a versenyhelyzetekre, ami gyakori megállásokhoz és zavart manőverekhez vezetett.

A verseny során többször is próbálkoztak újraindítással, de a technológiai problémák miatt a verseny rövidítése mellett döntöttek. Az utolsó körben csak három autó maradt versenyben, és végül egy győztest hirdettek, aki a szervezők szerint reményt adott a jövőbeli versenyek sikerére.

A technológia fejlődése és jövője

A verseny összességében számos technológiai hibát és kihívást tárt fel, de az AI technológia terén elért előrehaladás ígéretesnek tűnik. A projekt célja, hogy a jövőben az AI-k még hatékonyabban vehessenek részt hasonló versenyeken, és a kísérleti szakasz ellenére pozitív jövőképet vázolnak fel.

Az autonóm versenyautózás korai szakaszában járunk, és biztosan lesznek még fejlődések ezen a területen. Bár hosszú utat tettünk meg a Roborace 2017-es első teljes köréhez képest, még mindig azon a szinten vagyunk, mint amikor egy kisbaba sikeresen teletömi a száját ennivalóval. Hasonlít az evésre, de attól az még nem az. Valami hasonló az érzésünk az első önvezető autóverseny kapcsán is. Izgatottan várjuk azt a napot, amikor ezek az autók olyan jók lesznek, mint az emberi versenyzők. Ha ez egyáltalán megtörténik a közeljövőben.